Den Země na I. stupni

Autor: Kučerová Daniela <(at)>, Téma: Akce, Vydáno dne: 13. 06. 2017

V pátek 9.6.2017 jsme si na I. stupni připomenuli, že i naše planeta má svátek. Slavili jsme tudíž DEN ZEMĚ.

Každému je jasné, že slavit Zemi v prostoru školy a školních lavic, je nemožné. Proto jsme vyrazili do přírody. To abychom si pořádně pročistili plíce a něco se po té naší zeměkouli našlapali.

Celá národka se přesunula na louku pod Střelnici a Den Země mohl začít. Namíchané týmy pak procházely deseti různými stanovišti, na kterých se plnily všechny možné úkoly s tématikou přírody.

Na prvním stanovišti musely děti prokázat schopnost spolupráce. Pomocí gumových lan totiž přenášely smrkové špalíky. A pokud byly doopravdy šikulky, postavily ze špalků celý sloup.

U druhé zastávky se poznávaly a skládaly houby. Taková znalost jedlých a jedovatých hub není k zahození.

Na třetí zastávce dostaly děti papírové paletky s lepícím proužkem a zadání znělo - Nalezněte v přírodě co nejvíce barev. To byste koukali, kolik odstínů zelené je.

U čtvrté disciplíny museli soutěžící projevit odbornou znalost z oblasti přírodovědy. Tvořily se zde totiž potravní řetězce. Znáte to…. nejdřív vyroste obilí, to pak sežere myš a myš uloví liška. (Ovšem originální řetězec byl … housenku sežere list a list pak sežere brambora!!!!)

Na pátou disciplínu museli siláci páťáci dovléci ze školy popelnice na tříděný odpad. A třídilo se. Papír do modré, tetraobaly do zelené a plast do žluté. A jako bonus se ze všech odpadů tvořil obrázek. Taková ovečka z plata od plata vajíček neměla chybu.

U šestého stanoviště museli soutěžící poznat vše, co nepatří do lesa. A že tam byly chytáky! Diskutabilní bylo slepičí vajíčko a koňský koblih. Patří do lesa? (Záleželo na argumentaci.)

Sedmá zastávka byla věnovaná rybám. Každý tým měl ve svém středu rybáře. Úkolem skupiny pak bylo nalovit z rybníčku podle seznamu správné ryby. A víte, co bylo největším problémem? Poznat plotici a candáta východního.

U osmého zastavení se poznávaly siluety lesních zvířat a jejich stopy. Nejkrásnější stopu má podle dětí jezevec.

Devátá disciplína byla věnovaná třem ekosystémům. Děti měly určovat, co patří do společenstva lidských obydlí, do společenstva vod a do lesů.

Desátá zastávka byla čmuchací. Podle vůně, měly děti určovat koření a bylinky. Určovala se majoránka, pepř (hebčí), levandule, skořice a hřebíček. Nejvíc voněla skořice, téměř nikdo nepoznal majoránku.

Po absolvování 10 stanovišť jsme dokončili pobyt v přírodě asi dvoukilometrovou svižnou vycházkou pod Čerňák.

Upocení, unavení, ale spokojení jsme dorazili do cíle. Den Země se povedl. Děkujeme ti planeto za všechny dary, které nám poskytuješ.
Tvé děti.

D.K.